Internet sigurnost za djecu i roditelje (II.dio)

Internet sigurnost za djecu i roditelje (II.dio)

Kako prepoznati da dijete ima probleme u digitalnom prostoru?

  1. Dijete odlučuje prestati sa korištenjem računara ili uređaja

Iako je do tada, dijete intenzivno koristilo Internet, računar i drugu tehnološku opremu, odjednom odlučuje da prestane. Ovakav korak i odluka mogu podrazumjevati da je dijete ili tinejdžer u određenim opasnostima ili pod rizikom unutar digitalnog prostora. U ovom slučaju, preporuka je da se otvoreno i bez predrasuda ili teških riječi popriča sa djetetom ili tinejdžerom da bi se došlo do određenih informacija.

2. Tajnovitost

Tajnovitost pri korištenju računara, konstantno sakrivanje dopisivanja i drugih radnji, te negovorenje o radnjama na Internetu, posebno kod manje djece, može predstavljati kontakt sa starijim ljudima ili različite vrste malicioznih radnji koje se sprovode nad djetetom ili mu prijeti određeni rizik.

3. Depresija i potištenost

Depresija i potištenost nakon korištenja Interneta, su jedni od prvih pokazatelja kibernetičkog nasilja. Kibernetičko nasilje predstavlja raširenu formu nasilja među vršnjacima unutar osnovnih i srednjih škola. U Bosni i Hercegovini, validan izvor informacija o ovom problemu jeste stranica Udruženja “Kap” koje svake godine provodi akciju “Dan ružičastih majica” da bi se povećala svijest i educiralo stanovništvo.

  • Dan ružičastih majica (oficijalna stranica) : www.danruzicastihmajica.ba

Kako reagovati u slučaju da je dijete ili tinejdžer u opasnosti?

1.
Otvoreni razgovor

Komunikacija je ključ. Pričajte sa vašim djetetom, edukujte ga o digitalnom prostoru, te kreirajte dobre prakse unutar istog. Ukoliko je dijete već razmijenilo informacije sa predatorom ili osobom starije životne dobi koju ne poznajete, obavijestite lokalne autoritete poput policije, škole, pedagoga i bližih prijatelja o problemu.
Pokušajte reagovati na način da prekinete svaki potencijalni ostvareni kontakt sa tom osobom i djetetom.
Ukoliko je dijete ili tinejdžer žrtva kibernetičkog nasilja, obavijestite nadležne u okolini u kojoj se nasilje dešava. Najčešće su to školski vršnjaci, škola, društveni prostor Vašeg djeteta i drugo.

2. Promjena online podataka

Ukoliko je dijete ili tinejdžer razmijenilo podatke sa sumnjivom osobom, promijenite ih što prije. Pod promjenom podataka podrazumjevamo promjenu profila na društvenoj mreži, promjenu broja telefona ili kućnog broja telefona, promjenu adrese elektronske pošte i drugo.
Ukoliko se suspektno ponašanje ponovi, obavijestite sigurnosne autoritete (policiju) o trenutnim dešavanjima.

3. Kontinuirana edukacija

Edukacija o korištenju interneta i računara je nešto o čemu se ne diskutuje previše, ali je itekako potrebno za djecu i tinejdžere. Posjetite neki panel o sigurnosti na Internetu skupa, pregledajte stranice sa edukacijskim materijalom i pokušajte mu objasniti razliku između takve stranice i stranica koje služe kao “mamac” za različite aktivnosti.

Internet nije bezazleni prostor!

Upotreba Interneta se često banalizuje kao nešto što “svi rade”. Samim time, masovnom upotrebom Interneta, omasovljava se i broj intencija koje mogu stajati iza radnji koje se dešavaju.

Internet kao medij je jako korisno sredstvo u različitim poljima ljudskog, dnevnog života, ali samim time može postati i najveći neprijatelj.
Sa edukacijom striktno namjenoj djeci i roditeljima, možemo kreirati sigurniji prostor i sigurno djelovanje unutar kibernetičkog prostora i osigurati zdrav i siguran razvoj djece za budućnost društvenog života.

Kroz dobre prakse u digitalnom okruženju, osiguravamo dobre prakse u realnom okruženju djeteta koje mora znati da opasnosti kojima može biti izloženo nisu samo na ulici, već i skrivene unutar kutova monitora.


Liora